Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

January 31, 2011

kira waktu subur

hari ni kena taip entri laju2 sbb lepas ni nk kena kemas rumah, basuh baju, lipat baju dan sebagainya.(perlu ke bagitau kat sini)
dan entri kali ni saya nak share sedikit sebanyak tentang apa yang saya tahu mengenai cara untuk mengira hari subur anda (untuk isteri2 sahaja, bakal isteri pun boleh) atau dalam frasa yang lebih mudah, cara untuk hamil.insyaAllah, dengan izinNYA.
sebelum tu saya nk minta maaf sekiranya apa yang akan saya share ni bercanggah dgn apa yang anda semua tahu.saya cuma nak share 2 cara mengira cara kesuburan, dan keduadua cara ini pun saya pelajari dari kawan2 yang berpengalaman.bukan nya bahan bacaan saya sendiri.jadi jika ada kesilapan, tlg betulkan okeyh.


cara satu ;
menurut seorang teman yang sekarang sedang menunggu hari melahirkan atau mungkin tgh berada di labor room(sbb edd dia adalah esok 1hb2,2011).dia jumpa doc pakar lepas setahun kahwin dan masih belum ada tanda2 nk pregnant..ok, pendek cerita, doc tu bg caracara yang betul. seperti semua tahu, kita perlu dan amat digalakkan bersama suami pada waktu subur jika merancang untuk hamil kan. jadi kita start kita waktu subur ikut cara doc ini.


katakanlah bulan ni anda start dtg bulan hari ni, 31hb1, 2011.biasa nya kitaran haid anda brp hari?untuk wanita normal adalah antara 28-30 hari.
katakan haid kamu mmg regular 28 hari mst dtg haid balik.jadi 28 bahagi 2 sama dengan 14.btol?jadi waktu subur anda adalah, hari ke 14, dua hari sebelum dan dua hari selepas.jadi 5 hari kan?faham x?ok lebih detail.
maknanya, 12, 13, 14, 15 dan 16hb 2 adalah hari subur anda, dan begitulah pengiraan untuk bulan seterusnya..kena rajin kira la.kalau boleh 5 hari ni usaha la ye..kwn saya cuba sekali je, terus menjadi.alhamdulillah.bila dia share kat saya, dan alhamdulillah,juga menjadi.tp, mungkin ada yang x kena, kandungan saya bertahan 5 minggu je.lepas tu kuar darah balik.sbb saya ada terjatuh dan terhentak kat pinggul.. kwn2 syorkan saya rehat dulu dan cuba jaga kesihatan dulu sebelum hamil lagi.lagipun masa tu saya baru 3 bulan kahwin.

cara ke dua ; 
ini pulak diceritakan oleh kwn saya yang hampir 13 tahun menunggu cahaya mata.kisah kwn yang ni sgt sedih, sbb dia pernah mengandung lepas kahwin 13tahun dulu.tp bila tiba edd, dah masuk 40w, seperti biasa dia buat check untuk bersalin, doc sahkan anak dalam kandungan baru je meninggal.sbb2 nye dia x cerita kat saya, mungkin sedih dan xmo ingat dh..dia cuma kata, Tuhan lebih sayangkan anak itu..
lepas tu, puas la dia g berubat, cara kampung, cara moden, sume dia usaha.pergi mekah, berdoa..dan akhirnya,mmg rezeki kakak ni.dia bertemu seorang doc pakar di klinik ape tah kat kuantan. doc ni bg dia cara untuk hamil. dan alhamdulillah.dia dh bersalin masa dia share cara ni kat saya. 
cara nya mcm ni.
cth yang sama dgn atas, katakan hari ni kita dtg bulan.31hb1,2011.waktu subur kita adalah sepuluh hari lepas tu.maknanya, 9hb2.cara doc ni lain pulak, waktu subur kita adalah hari ke 10 hingga hari ke 20.. maknanya start 9hb 2 tu korang kira la , hari ke 20 jatuh pada 20hb 2.jadi dlm tarikh 9hb 2 hingga 20hb 2 tu, korang kena bersama suami selang sehari.alasannya, risau jika persenyawaan berlaku, dan rahim kita jenis x kuat, boleh menganggu telur2 yang dh disenyawakan tu jika bersama tiap2 hari.tp pandai2 korang la yea..dan selepas hari ke 20, bersamaan 20hb 2 tu, x digalakkan bersama dengan suami hinggalah datang haid seterusnya..sbb kalau masa tu persenyawaan berlaku, kemungkinan untuk benda tu jatuh balik adalah tinggi.korang cuba la.saya dh cuba.sekali je.dan hasilnya, alhamdulillah.hari ni baby dh masuk 20w.semoga dapat membantu kawan2 blogger semua ye..kalau x fhm , jangan la segan bertanya saya.saya sedia berkongsi ilmu yang x seberapa ni.




doakan saya dan anak dalam kandungan selamat dan sihat selalu ye..peace!!
jangan lupa kelikelik nuffnang saya..teheee





alahan di muka, minggu ni minggu teruk(gmbr).
tp hari ni muka dah mcm licin sikit..peliktapibenar



kalau suke , like la ;p

11 comments:

Jaslin Jamaludin said...

dah cuba 2-3 minggu lepas. masih berharap ada tanda2 positif. tapi in case takda, mungkin bukan rezeki lagi. :) leen pasti cuba lagi pastu, insyaallah. thanks sis, sharekan tips nih. >.<

E K A said...

thanx for da info...sangat berguna.doakan turn saya pula pasni

hentakbelipat said...

akak saye pun prob jugak bab2 ni..thanks alot..kot2 boleh share dgn die pulak

yuyu jannah said...

jaslin ; ok, jangan lupa disusuli doa yang tidak putus2 ye.kita cuma berusaha.selebihnya kerja DIA.

eka ; amin, saya doakan eka cpt2 join the club

hentakbelipat ; sama2..apa salahnya berkongsi ilmu..

Sweetie Pie said...

a'aa....ak dh ikut ni cr2 die.tp blum mnunjukkan tanda2 positif..myb bkn rezeki aku lg ni..ak sabar

NUN@ said...

sebelum ni jhah takpenah ikut sangat ..tapi bulan ni baru buat..nanti kita tgk hasilnya erk?? huhuhu
btw cara ni bole menjadi kalau period tetap..kalau tak tetap tarikhnya susah jugak..

yuyu jannah said...

aida ; hormon kita lain2.mungkin lepas2 ni ada lah tu..tungguuuu...
amin,

jihah ; ye ah, kalau period x teratur ssh skit.kena normalkan kitaran period dulu..tp kita boleh agak2 la..biasa x lari banyak

Sweetie Pie said...

a'aa...myb sbb hormon xpn sbb lain..

Yuyu Johanna said...

hye dear!
actually name kite same tau...
my name is Nurul Jannah too!hihi.

yuyu jannah said...

really?family pun pgil ai yu or yuyu..tp kwn2 panggil jannah or nurul je..so twinny la

chiq jah said...

salam yuyu.
thanks for the info.
bleh laa try pasni..;)