Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

March 6, 2011

susah tidur

sejak akhir2 ni selalu je ssh nak tidur. setiap malam mesti x dapat nak lelap. kadang smpai 2.30 pagi duk pejam celik pejam celik lagi..tgk org sebelah syok je tidur..tapi aku jugak yang terkebil2 lagi tak dapat tidur.

tu bab tidur malam. siang2 pun sama. langsung x rasa mengantuk..kadang2 nak gak berehat, sambil baring2..tapi mesti xkan tertidur walaupun dah pejamkan mata bersungguh sungguh. kenapa eh?. tapi bukan sebab x selesa atau rasa sakit kat mana2..mata je ssh nk lelap.

try cari maklumat, jumpa ni.tapi bahasa indon la sikit2.


Mengapa Ibu Hamil Sulit Tidur?
Ketika kehamilan memasuki trimester ketiga, sederet keluhan pasti dirasakan oleh ibu hamil. Tak hanya penambahan berat badan, tapi juga rasa pegal di bagian punggung dan nyeri di bagian tulang belakang juga di sekitar pinggang. Akibatnya, ibu hamil cenderung mengeluh sulit beristirahat, sehingga waktu tidur pun menjadi lebih sedikit.
Ketidaknyamanan ini biasanya diakibatkan karena perubahan fisik yang terjadi. Selain rahim yang membesar sehingga mempersulit posisi tidur, perut yang besar juga akan menekan usus ke atas sehingga mendesak diafragma, akibatnya ibu hamil jadi susah bernapas.
Belum lagi, janin yang membesar sering kali menekan kandung kemih ibu. Akibatnya, sebentar-sebentar ibu ingin buang air kecil dan ini membuatnya harus bolak-balik ke kamar mandi. Keadaan ini pun semakin membuat ibu hamil menjadi sulit beristirahat dan tidur.
Cara mengatasinya:
 
  1. Cobalah mengatur posisi tidur. Secara medis, ibu hamil dianjurkan untuk tidur dengan posisi miring ke kiri. Dengan posisi ini maka rahim tidak menekan pembuluh darah besar yang dapat mengganggu aliran darah dari ibu ke janin. Sehingga asupan darah untuk pertumbuhan janin pun tetap berjalan baik.
  2. Agar terasa lebih rileks, cobalah ganjal kaki dengan bantal. Dari tumit hingga betis dengan dua bantal, dan dari lutut hingga pangkal paha diganjal dengan 1 bantal. Posisi ini memungkinkan ibu hamil merasa lebih nyaman karena seluruh bagian kakinya memiliki penahan.
Posisi yang tidak dianjurkan:
  1. Posisi tidur telentang. Pasalnya, selain posisi ini dapat menghambat aliran darah dari ibu ke janin, ibu pun akan terasa sesak saat bernapas.
  2. Hindari posisi tidur meringkuk dan tengkurap. Posisi tidur berpotensi menimbulkan sakit di perut, pinggul, dan rasa pegal di punggung. Hal ini karena berat janin menekan jaringan-jaringan di dalam rahim yang berhubungan dengan paha dan punggung



ini lagi maklumat : susah tidur

korang ada tak mcm ni?ada cara lain x?
kalau suke , like la ;p

15 comments:

Wann said...

masalah same je ngan adik,,haha

Izan Ishak said...

hi yuyu, k.izan kan masa pregnant kembar sblm ni pun mmg ada masalah susah tido. kadang terjaga malam2 pi makan itu ini. then susah sgt nak tido balik. lagi2 masa tu bwk 2 org dlm perut. nak tidur serba tak selesa. nak mengiring tak selesa, nak telentang lagilah sesak dada rasanya`

*yuyu, yg potato wedges tu kan lepas je kita golek dlm telur, terus je golek dlm tepung gandum biasa. mmg tak tebal pun. just nice aje. try tau!

tims said...

yuyu.tu perkara biase bg preggy mum..keterangan kt atas tu tul la tu,cuba pusing2 sket tido tu..mayb yuyu kene cuba minum susu Alpha Lipid ni..

nuruljannah sukhri said...

wan ; yeke?adik awk buat camne untuk tidur?

Wann said...

bukan adik sy,tp adik awk nurul fatin tuh..haha
smpai skrg xleh tido lg..

^nanie^ said...

yu,mmg lately ni pon nanie susah nk tdo dgn lena..bile ngereng ke kanan bby pon ngikut ke kanan..klu ngereng ke kiri,bby pon ikut ke kiri..hubby ckp praktis before bby kuar ni..hehe

*luv Syahnia* said...

ain pntg nmpak bntal
tlelap teros..

tp takleh smekn ngan ibu
pgnant..hehe

___Mrs Suhaidi___ said...

yuyu:its normal kalau preggie mommy mcm susah nk tdo...time yn dulu...gelisah je,nk tdo mengiring kiri xbest,kanan xbest,terlentang lg xbest....haru....

mommylavender said...

sian nya....bulan2 terakhir sebelum melahirkan mmg gitu~

zatil said...

Yuyu..mmg gitu dear..tu masa akak preggy zarif..dah bosan sgt x leh tdo, kuar bilik n turun dapur, masak kek..giler kan..nak tgk tv pon bosan..

x kisah la tdo kul bape pun, kul 2-3 pg mesti terjaga..trus x leh tido..

kekdg, minum milo panas..boleh tdo balik..kekdg x boleh pulak..

ermm..may be yuyu boleh try ape yg article tu kata..:)

nuruljannah sukhri said...

nanie : praktis dulu ke?huhuk..susahla kalau baby xnk tdur malam mcm ni..jadi panda la mamanya...

nuruljannah sukhri said...

luv syahnia ;
ye la, dulu mmg la pantang nampak bantal..skrg ni je..ain nnt rasa pulak eh..hihihi

nuruljannah sukhri said...

mrs suhaidi ;
jannah letih+ boring doh tidur mengiring ke kiri..kadang2 nk tidur terlentang atau mengiring ke kanan.tp takut bahaya...

nuruljannah sukhri said...

mommy lavender ;
lama ag ni, adala lebih kurang 4 bulan lagi.sobsob

nuruljannah sukhri said...

zatil ;
btol tu kak.x kira la pukul 2 ke 3 pagi.bila terjaga mst xleh tdo.ada gak fikir nk g buat keje.tp mlm2 kang org kata buang tebiat pulak..plus ngan malas..buat la muka cicak telan kapur