Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

March 12, 2011

minta pendapat mommy2

sebenar nya dh lama nk post entri ni, tp sbb kemalasan nk google maklumat dan rasa kurang percaya membuatkan persoalan ni mcm dh hampir nk hilang gitu je dr dlm memori hati ni. hari ni ttp mls nk goole maklumat.terus taip kat belog comel ni la.tanya pada mereka yang pakar kot2 boleh membantu. mommy2 boleh bantu kan.

persoalannya, knp saya selalu dgr / baca status kat FB pasal mommy to be yang 38weeks start makan telur ayam / telur ayam separuh masak dan telur ayam kampung mentah2?
bila saya tny, diorang jawab, untuk memudahkan bersalin / ikut je lah petua org2 tua dulu2 suruh makan.
Saya mcm x brp boleh terima kalau telur ayam mentah makan gitu je..kenot imagine!!! mst nk keluar balik..
tp kalau betul la boleh memudahkan bersalin..kena la jugak.

bila saya ckp kat umi, umi sy ckp " eh, knp nk mkn telur ayam mentah2?kang nnt berlemak pulak baby kat dlm tu" eiii..mintak2 la ank mama kat dalam ni jangan lebih 3kg.amin

pengalaman dari kawan saya yang amalkan makan telur ayam kampung mentah bbrp minggu sblm deliver. 15 jam dalam laboour room. berat ank 3.5kg. fuhh semangat...tp alhamdulillah, baby sihat lagi comel..

walaupun kandungan saya baru je berusia 26mgu. tp mcm dh boleh start kumpul maklumat2 untuk memudahkan bersalin..mereka2 yang berpengalaman, saya harap sgt boleh drop komen dan petua kat saya.. thanks tau ;))

klik untuk tabung mc larren si manja kami


ads   ads

kalau suke , like la ;p

9 comments:

mommylavender said...

yang tu mommy tak tau la pulak..tapi yg penah mommy dengar amalkan mmbaca yat2 pendek alquran cam surah maryam...jgn byk tido,bayk bergerak n bila dah sakit nanti byk kan berdiri...sbb daya graviti mmpercepatkan bby kuar...

Ilyani said...

sy mkn telur separuh masak 2biji pg sy bersalin...xtau lh kebetulan ke ape sbab ptg tu sy bersalin...:)

Pya said...

Yuyu, pya ada dengar petua lagi menggelikan. Minum milo yang dicampur sebijik telur ayam kampung untuk memudahkan bersalin. Isy, rasa tak sanggup je nak telan mende cenggitu

yuyu jannah said...

mommy ;
thanks mommy..saya ni kalau time rajen mmg hr2 ngaji.tp start rehat sehari.mula la dtg mls tu berhari2.mmg kena amal balik ni..

skrg ni pun sy dh selalu berjalan2, cuba berdiri lama2.tu je cara exercise selain buat keje rumah yg ringkas2

yuyu jannah said...

mrs engineer ;
yeke?saya kena g duduk dan baca balik older post awk ni,,

yuyu jannah said...

pya ; yuyu pnh jgk dgr gitu..aduhai..mmg loya la dgr.milo tu dh la muak dh.xleh byg kalau cmpur ngan telur....tak rela

naqiah said...

akak yuyu... smoga kandungan sihat.. minum byk soya utk kulit baby cntik n jgn minum ais.. kalau ais.. kulit baby cepat tebakar,, hehehe

yuyu jannah said...

naqiah ;
thanks Q. yeke? akhir2 ni mmg kerap minum ais sbb musim panas.kena kurangkan la ni...

ally said...

yuyu, x pnh lak dgr petua2 tu sume..ada baiknya kita amalkan ayat2 al-quran je la..takut baby besar, nt makin memudaratkan kita lak kan..kena soal selidik byk ni..hehe