Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

February 17, 2011

Doa Nabi Yunus ketika dalam perut ikan Nun

assalamualaikum semua..


sebenarnya lama dh nk post entri ni, tapi asyik tertangguh tangguh je. tapi malam ni rajinkan jugak tangan untuk menaip entri ini. doa yang saya nak share ni saya dapat dari blog sis tims, nampak mcm berguna dan bermanfaat untuk semua orang, terutama bakal2 ibu sbb kalau ikut pengalaman sis tims, it works.. tapi semua ni usaha kita, selebihnya tu, kerja yang MAHA ESA. klik sini, untuk baca pengalaman sis tims.  

Ibnu sunni meriwayatkan : Rasulallah s.a.w telah menerangkan bahawa barangsiapa yang membaca kalimah ini, orang itu akan dilapangkan Allah dari segala kesempitan. Kalimah itu ialah doa yang diucapkan oleh nabi Allah Yunus ketika di dalam perut ikan Nun. Iaitu : لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ {87} Atau dalam bahasa jawi nye lbh kurang cam gini..
(La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin
Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. 
Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim." 
SURAH AL-ANBIYAK(21):87 



Menurut riwayat, nabi Allah Yunus telah dicampakkan ke laut setelah diundi beberapa kali, tatkala kapal yang dinaiki oleh baginda hampir karam. Allah memerintahkan kepada ikan Nun untuk menelannya. Keadaan di dalam perut ikan Nun itu sungguh tidak selesa dan baginda berharap agar Allah mengeluarkan baginda dari perut ikan tersebut. Allah telah mengilhamkan Nabi Allah Yunus untuk membaca doa tersebut. Dan apabila Nabi Allah Yunus membaca doa tersebut, baginda terasa lapang dan tenang. Akhirnya Nabi Allah Yunus terselamat apabila dimuntahkan kembali oleh ikan Nun dan baginda terdampar di tepi pantai serta diselamatkan oleh orang lain. 

kalau ikut cerita sis tims , dia amalkan ayat hampir 100 kali masa nak bersalin. dan alhamdulillah, dia sakit nk bersalin dalam pukul 7.15 pagi dan lebih kurang pukul 8 pagi, selamat la lahir seorang putera hensem nya, Adam. kejap je kan? betapa hebatnya ayat2 suci ALLAH ni, selain itu surah Yusuf, surah Maryam. surah Luqman dan surah Yasin juga elok diamalkan semasa mengandung..

MIL saya pesan, setiap hari selalu2 baca ayat seribu dinar..semoga dipermudahkan segala urusan harian.
apa lagi ibu2, bakal2 ibu, marilah kita amalkan doa ni, tp kalau nnt korang sakit  lama berjam2, jangan mara guwe ya..bukan kerja saya tu.. ;)


selamat malam dari kami sekeluarga




kalau suke , like la ;p

3 comments:

diera_syadiera said...

smga dgn ape yg dikgsikan disblk "KISAH NABI YUNUS AS" memberi manfaat kdp semua pmbaca blog jannah :D

Sweetie Pie said...

insyaallah..mudah-mudahakn Allah permudahkan segala nya...amin

yuyu jannah said...

sesiapa pun boleh amalkan doa ini..mudahan apa yang kita doakan tu dimakbulkan.amin